כשמדובר בעולל בן יומו אחריות זו מקבלת משמעות מיוחדת, טבעית וקדומה. עלינו החובה להגן על התינוק בעודו כה פגיע וחסר ישע. ודווקא בתקופה זו אנו נדרשים לקיים את טקס ברית המילה.
מובנים אם כן החששות, ההתרגשות והרצון למסור את ביצוע הברית לידי אדם שעליו נוכל לסמוך. הורים רבים מוצאים עצמם מתלבטים מה עדיף, מוהל או רופא?
לכאורה התשובה המתבקשת פשוטה, מדוע להעדיף מוהל מסורתי "רגיל" על פני מי שמביא איתו גם את כל הפרקטיקה, הידע וההסמכה של מוהל כזה ובנוסף הוא רופא. ברור שברית מילה היא הליך כירורגי במהותו ולכן ידע רפואי וודאי רלוונטי ומהווה יתרון משמעותי.
אילו היו הדברים באמת כה פשוטים הרי שמוהלים שאינם רופאים היו נותרים חסרי מעש ועובדה היא שלא כך הם פני הדברים בארץ.
הורים המעדיפים מוהל מסורתי מבססים את בחירתם על כמה שיקולים המנחים אותם. למשל, מי ששם בראש סולם העדיפויות את ביצוע טקס המילה כהלכתו עשוי לסבור כי מוהל מסורתי מתאים יותר.
ישנם מי שמקבלים המלצות חמות ממכרים באזור מגוריהם, למשל על מוהל במרכז הנחשב מנוסה ומבוקש, לפיהן נעשית בחירתם כך שהם אינם מתלבטים כלל מה עדיף מוהל או רופא.
אמנם מוהל מסורתי הוא ללא ספק בקיא בהלכות הכנסתו של עולל לברית אברהם אבינו אולם אין זאת אומרת בהכרח כי רופא מוהל יהיה בקיא בהן פחות. ניתן בהחלט למצוא רופאים מוהלים שמודעים, רגישים ומייחסים חשיבות לכללים ההלכתיים שאינה נופלת כהוא זה משל מוהל מסורתי. (חשוב לדעת – מנהל הטקס לא נדרש להיות רב).
יש מי שאינם מייחסים חשיבות לביצוע טקס ברית מילה כהלכתו ודאגתם העיקרית היא שההליך יבוצע באופן הבטוח ביותר. הורים שכאלה עשויים להרחיק לכת בבחירתם בין מוהל או רופא ולהחליט על ברית מילה כירורגית
בחדר ניתוח בבית חולים. במקרה כזה יקבל התינוק טיפול מקצועי ביותר אך לפי חוקי חדר הניתוח לא תוכלו ללוות אותו לאורך ההליך.