ברית יצחק הוא שמו של טקס עתיק יומין שנהוג לקיים בלילה שקודם לברית המילה, לפיכך הוא נערך בדרך כלל בליל היום השביעי להולדת הבן.
אצל עדות המזרח מכונה טקס זה ברית יצחק, ליל הזוהר או עקד אל-יאס (עקידת ההדסים), בקרב עדות אשכנז נהוג מנהג דומה המכונה וואכנאכט (פירוש השם "ליל השימורים" ביידיש).טקס ברית יצחק חייב להתקיים במניין עשרה אנשים לפחות, לפיכך חשוב לדעת אם רופא מוהל שיבצע את ברית המילה מתעתד להשתתף גם באירועי הערב הקודם לה.
הסיבות למנהג ברית יצחק
לפי ספרי הקבלה מקום בו הקדושה גדלה גוברת הסכנה שהטומאה וכוחות השאול ינסו להכות. לפיכך עולה הצורך לספק לתינוק שעומד להיכנס בברית אברהם אבינו הגנה יתרה מפני פגיעה אפשרית כזו. מנהג ברית יצחק בא לשמור על התינוק על ידי השמעת דברי תורה, ברכות, תפילה, הדלקת נרות ועוד.
השם ליל השימורים גם הוא מעיד על החשש מפני פגיעת כוחות אופל בתינוק דווקא בלילה שלפני ברית המילה. ליל שימורים הרי הוא לילה בו עניין מסוים אינו נותן מנוח או שמסוכן לישון בגלל שיש לעמוד על המשמר.
מאפייני טקס ברית יצחק
כאמור הטקס מתקיים בלילה שלפני היום בו תבוצע ברית המילה. בבית משפחת התינוק מתאספים קרובי משפחה וידידים, פעמים רבות מוזמן גם המוהל עצמו, יש הסבורים שמוהל מסורתי ייעתר ביתר קלות להזמנה שכזו להשתתף בטקס ברית יצחק אולם מכיוון שמדובר במנהג כה מוכר גם רופא מוהל יבין את משמעותה של הזמנה כזו ויתייחס אליה בהתאם.
במהלך הלילה נהוג, בין היתר, גם לקרוא את כל תוכנו של ספר "ברית יצחק" שבו אוסף של מדרשים, הלכות וסיפורים. מלבד דברי תורה נהוג לערוך סעודה, לשמוח בניגון ושירה, להשמיע ברכות לרך הנולד ולבני משפחתו, להדליק נרות ועוד.
חלק מרכזי בטקס ברית יצחק הוא מנהג "קריאת שמע", המשתתפים בטקס קוראים יחדיו את הפרשה הראשונה של קריאת שמע בדגש מיוחד על הפסוק – "המלאך הגואל אותי מכל רע יברך את הנערים ויקרא בהם שמי ושם אבותיי אברהם ויצחק וידגו לרב בקרב הארץ". אם מבקרים ילדים בבית בו נערך טס ברית יצחק נהוג לכבדם בדברי מתיקה. רופא מוהל שמשתתף בטקס ברית יצחק יתפוס ללא ספק מקום של כבוד בו.
שמות שונים לטקס דומה
כאמור הסיבה לעריכת טקס ברית יצחק היא הרצון לספק הגנה לרך הילוד דווקא בערב שלפני כניסתן בברית אברהם אבינו. מנהג כזה מוזכר כבר בתלמוד (מסכת סנהדרין דף לב) . השאיפה להגן כך על ילוד משותפת לעדות רבות וכך קרה שטקסים דומים נערכים תחת שמות שונים.
אחד מן המקובלים שבשמות אלה הוא "תיקון אליהו". אליהו הנביא ידוע כמלאך הברית ולכן מקובל להתכנס בבית משפחת הילוד בערב שלפני ברית המילה וללמוד מתורתו כפי שמובאת בספר "תנא דבי אליהו" ומדברי חז"ל הנוגעים לאליהו הנביא.
שם מקובל נוסף הקשור אף הוא לאליהו הנביא הוא "עקד-אל-יאס" (עקידת ההדסים) מכיוון שלכסא אליהו הנביא נהוג לקשור הדסים.
יש המכירים טקס דומה לברית יצחק תחת השם "ליל הזוהר" היות ונוהגים לקרוא בערב זה מתורת רבי שמעון בר יוחאי בענייני ברית מילה כפי שהיא מובאת בספר הזוהר.
לא רק מוהל מסורתי אלא גם רופא מוהל יכיר ללא ספק את כל השמות הנ"ל וידע להתייחס בהתאם להזמנה להשתתף בערב כזה.
מדוע דווקא ברית יצחק
יש התוהים מדוע הטקס שבערב לפני ברית המילה מכונה ברית יצחק שהרי הברית עצמה היא ברית אברהם אבינו. הסיבה לכך, כפי שכל רופא מוהל ידע לספר, היא שאברהם אבינו צווה למול את עצמו ולכן אי אפשר היה לערוך עבורו טקס שכזה. יצחק הוא הראשון שנימול ביום השמיני לחייו והוא הראשון שניתן היה לספק לו הגנה כפי שערב ברית יצחק מיועד לספק.
כידוע יצחק הסכים להיזבח ולהישחט, דבר זה מעיד, לפי דברי חז"ל, שהוא הסכים גם בינקותו לברית המילה שתבוצע בו. טענה זו מושמעת לעיתים בפני מי שמתלבטים אם ראוי לבצע ברית מילה בתינוק שלא יכול להביע דעתו בעניין. האב שדואג לערוך טקס ברית יצחק לבנו מראה שהוא עצמו הסכים לברית שעשו לו וכעת הוא נוהג בבנו באותו אופן שנהגו בו ביודעו שגם בנו, יוצא חלציו, מעוניין להיכנס בברית אברהם.